Translate

Tuesday 31 May 2016

Lengat Pisang vs Talam Pisang







Baru-baru ini suami bawa balik pisang pemberian seorang teman dalam kuantiti yang agak banyak. Sebahagian dari pisang tersebut kami goreng, manakala sebahagian lagi kami buat lengat dan talam. Lengat Pisang merupakan sajian kuih tradisi yang popular di Utara Tanahair. Orang muda sekarang mungkin kurang mengenali kuih ini. Cara membuatnya sangatlah mudah dan bahan yang digunakan juga tidak banyak. Resipi yang saya gunakan ini diperturunkan oleh bonda saya. Timbul pula idea semasa membuat lengat ni untuk menambah 'kepala' atau lapisan santan pada bahagian atasnya. Maka dari lengat tersebut terhasillah pula Talam Pisang.



Lengat Pisang vs Talam Pisang.. Dua-duanya sedappp!!


Lengat Pisang dan Talam Pisang 
Mufidah Abdul Hadi Alyunusi
Sumber resipi Lengat Pisang: Bonda saya

 Sukatan dalam sudu dan cawan metrik 

Bahan-bahan:
1 1/2 cawan pisang lecek 
1 cawan santan (boleh lebihkan sikit kalau suka lebih lembut)
1 cawan tepung beras
5 sudu besar gula (boleh lebihkan jika suka lebih manis)
2 sudu besar sagu - rendam 15 minit, bilas dan toskan
Sedikit garam

Cara membuatnya:
Satukan semua bahan dan kacau hingga sebati dan gula larut (saya kisar semua bahan kecuali sagu dalam blender dan kemudiannya saya masukkan sagu dan kacau rata). Tuang ke dalam acuan yang disapu minyak dan dialas dengan plastik (saya guna loaf pan) dan kukus 25-35 minit sehingga masak. 

Untuk membuat talam pisang, sediakan bahagian bawah seperti resipi di atas. Guna acuan bersaiz lebih kurang 7 inci. Bila lapisan bawah sudah masak, cakar permukaan dengan garfu dan tuang adunan untuk lapisan atas. Kukus 10-15 minit hingga masak. 

Cara buat lapisan atas:
1 cawan tepung beras
3 cawan santan sederhana pekat
Sedikit garam

Satukan semua bahan dan kacau sebati. Masak sambil dikacau selalu hingga naik wap dan tuang atas lapisan pertama. Kukus lagi sehingga masak. 



No comments:

Post a Comment