Translate

Thursday 16 November 2017

Snow Skin Mooncake

Dah agak lama sebenarnya saya bercadang untuk membuat Snow Skin Mooncake sendiri tapi asyik tertangguh-tangguh kerana kesukaran mendapatkan acuan mooncake dan juga tepung pulut yang telah dimasak. Sebelum ini saya telah pernah mencuba thousand layer mooncake dan juga mooncake biasa versi bakar. Acuan yang saya gunakan ini saya beli dari internet saja dan ada banyak pilihan. Disebabkan kesukaran untuk mendapatkan tepung pulut yang telah dimasak, saya usahakan mencari di internet resipi yang tidak menggunakan tepung tersebut.  Keenakan Snowskin Mooncake ini banyak bergantung pada inti yang digunakan. Saya telah mencuba 4 jenis inti yang mana salah satunya saya ambil ari internet dan yang lainnya merupakan olahan saya sendiri. Inti yang menggabungkan badam dan kurma merupakan inti yang paling digemari oleh keluarga saya.




Antara Snowskin Mooncake yang saya hasilkan dengan empat jenis inti yang berbeza







 Dari kiri.. inti kuaci biji labu, inti kastad dan inti kurma badam.. satu lagi inti yang tiada dalam gambar ialah strawberry creamcheese




Inti kurma badam ini yang paling digemari oleh ahli keluarga saya




Snowskin Mooncake yang berintikan kastad. Resipi untuk intinya saya ambil dari blog Guaishushu.com
                             


Yang ini pula saya gunakan gabungan kuaci biji labu, gula halus dan minyak sapi sebagai intinya






Kuih bulan yang berwarna merah jambu saya hasilkan dengan menggunakan gabungan cream cheese, gula dan potongan buah strawberi.. yang ni yang paling sukar untuk dihasilkan kerana intinya lembut..




Snow Skin Moon Cake

Sumber Resipi: Guai Shu Shu
Dicuba oleh: Mufidah Abdul Hadi Alyunusi

Bahan-bahan untuk kulit:
60 g tepung pulut

40 g tepung beras
20 g tepung kek (tepung superfine)
20 g kanji gandum (wheat starch)
60 g susu pekat manis
50 g minyak masak
220 g atau ml susu segar
Pewarna dan perisa pilhan (saya guna esen vanilla dan pewarna kuning, merah jambu dan hijau)

Bahan lain untuk membuat kulit:
Tepung pulut secukupnya - sangai sehingga ringan dan tepung masak
400 g inti pilihan - bahagikan kepada 12 bahagian dan bulatkan

Cara membuatnya:
Ayak keempat-empat jenis tepung ke dalam bekas. Ketepikan.

Satukan susu segar, susu pekat manis dan susu segar. Kacau hingga sebati, kemudian tuangkan ke dalam bekas yang berisi campuran tepung tadi.
Tapiskan ke dalam loyang atau bekas tahan panas yang bergris. Tutup loyang dengan plastik cling (saya tak tutup acuan dengan plastik, sebaliknya saya cuma bungkus tudung periuk dengan kain semasa proses mengukus).
Kukus selama lebih kurang 30 minit menggunakan api sederhana sehingga masak.
Biar sehingga adunan benar-benar sejuk, kemudian dengan menggunakan sarung tangan plastik yang disapu sedikit minyak masak, uli adunan sekurang-kurangnya 5 minit untuk mendapatkan adunan yang licin (adunan ini sangat melekit dan tidak sesuai diuli dengan tangan tanpa menggunakan sarung tangan plastik).
Bahagikan adunan kepada 12 bahagian yang sama besar.
Ambil satu bahagian untuk kulit dan leperkan menggunakan dua keping plastik. Letakkan inti di tengahnya dan balut inti dengan adunan kulit.
Bentukkan bulat sapu bahagian luar ya dengan sedikit tepung pulut yang disangai. Terap menggunakan acuan mooncake.
Buat sehingga habis. Snow skin mooncake sedia untuk dihidangkan. Jika ingin menyimpannya, masukkan ke dalam bekas tertutup dan simpan dalam peti sejuk.


Inti Kastad
Sumber: Guai Shu Shu

Bahan-bahan:
2 biji telur
2 sudu besar gula
2 sudu besar tepung kastad
40g butter dicairkan
60g tepung super soft
125g susu segar atau susu cair (saya guna susu cair)

Cara membuatnya:

Ayak kedua-dua jenis tepung ke dalam bekas. Masukkan gula dan gaul rata.

Buat lubang di tengahnya dan masukkan telur, susu, mentega cair dan esen vanila. Gaul hingga sebati.

Masukkan ke dalam loyang yang bergris yang dipanaskan dalam pengukus dan kukus menggunakan api besar selama 20-25 minit hingga masak.

Setelah masak keluarkan dari loyang dan kisar menggunakan food processor untuk mendapatkan tekstur yang halus (saya cuma lenyek adunan dengan menggunakan senduk plastik).

Bahagikan doh kepada 25 bahagian dan bulat-bulatkan.


Inti Kurma Badam

Badam yang dipanggang
Kurma
Sedikit air panas

Kurma dibuang biji dan direndam dalam air panas hingga lembut. Ketepikan.

Masukkan badam ke dalam pengisar kering dan kisar hingga halus. Ketepikan.

Kisar pula kurma bersama sedikit saja air sehingga halus.

Gaulkan kurma bersama badam dan bahagikan kepada beberapa bahagian kemudian bulat-bulatkan.







2 comments:

  1. tepung super soft tu superfine ke?

    ReplyDelete
  2. I haven’t any word to appreciate this post.....Really i am impressed from this post....the person who create this post it was a great human..thanks for shared this with us. singapore durian mooncake

    ReplyDelete