Translate

Tuesday 4 October 2016

Cream Cheese Pound Cake









Resipi Cream Cheese Pound Cake ini saya salin dari rancangan masak 'Kimberly's Southern Kitchen' yang keudara di saluran AFC.  Tertarik dengan penggunaan krim keju di dalam resipi pound cake ini, maka  saya mencuba resipi ini. Keknya sangat lembab, enak dan lembut hinggakan suami saya yang tidak menggemari kek juga menyukai resipi ini. Saya telah membuat sedikit pengubahsuaian pada resipi yang asal mengikut citarasa sendiri. 









Cream Cheese Pound Cake 
Adaptasi dari resipi: Grandmother Burell's Pound Cake oleh Kimberly Schlapman dalam rancangan masak 'Kimberly's Simply Southern'
Dicuba oleh: Mufidah Abdul Hadi Alyunusi

Bahan-bahan:
1 1/2 cawan mentega (saya guna Emborg)
250 g cream cheese (saya guna Philadelphia)
1 1/2 cawan gula castor (resipi asal guna 3 cawan gula.. 1 1/2 cawan dah cukup manis bagi saya)
6 biji telur
3 cawan tepung kek
3 sudu teh baking powder (resipi asal tak guna)
1 sudu teh vanilla
Secubit garam

Cara membuatnya:
Ayak tepung kek bersama baking powder dan ketepikan.

Satukan butter dan cream cheese dan pukul sebati. 

Masukkan gula castor dan pukul hingga kembang.

Masukkan garam, telur sebiji demi sebiji dan vanilla. Pukul hingga kembang dan gula larut.

Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kaup balikkan hingga sebati.

Masukkan ke dalam acuan berbentuk cincin (bundt pan) yang bergris dan bakar pada suhu 175 darjah lebih kurang sejam (saya guna acuan mini).

Selamat Mencuba!







No comments:

Post a Comment