Translate

Monday 11 April 2016

Chrysanthemum Jelly (Jeli Teh Bunga)









Chrysanthemum Jelly atau Jeli Teh Bunga ini diperbuat dengan menggunakan 3 bahan sahaja. Salah satu bahan utamanya ialah bunga Chrysanthemum yang kering. Bunga Chrysanthemum ini disatukan dengan air panas untuk membuat teh Chrysanthemum atau teh bunga. Teh bunga ini seterusnya dimasak dengan serbuk jeli segera untuk dibuat Jeli Teh Bunga. Teh bunga dikatakan mempunyai pelbagai khasiat termasuklah dapat mencuci hati (liver detox), menguatkan imuniti badan, 
menyejukkan badan dan lain-lain lagi.





Jeli Teh Bunga yang sungguh elegan.. 




Antara bahan utama yang digunakan untuk membuat jeli ini.. Untuk membuat jeli teh bunga, kita memerlukan sebungkus jeli segera Happy Grass..




Beginilah rupa bunga Chrysanthemum yang kering. Bunga ini boleh didapati di sesetengah pasaraya dan juga kedai ubat Cina. Hanya 10g diperlukan untuk membuat jeli yang menyegarkan.. 




Basuh bunga chrysanthemum dan kemudian  rendam di dalam air lebih kurang 15-20 minit. Toskan dan bilas beberapa kali untuk menghilangkan bendasing dan kotoran. 




Masak 8 cawan (2 liter)  air hingga mendidih... 




Masukkan bunga Chrysanthemum yang telah dibersihkan.. 




Biar selama 2-3 minit..




Tapiskan dan simpan bunga untuk digunakan sebagai hiasan..




Sukat 5 1/2 cawan (1 375 ml) air rebusan Chrysanthemum dan masak bersama sebungkus jeli Happy Grass hingga mendidih. Kecilkan api dan masak lagi selama 3 minit..




Tuangkan adunan ke dalam acuan pilihan dan hias dengan bunga Chrysanthemum..




Sejukkan sebelum dihidangkan..








Chrysanthemum Jelly (Jeli Teh Bunga)
Mufidah Abdul Hadi Alyunusi

Bahan-bahannya:
10 g bunga chrysanthemum kering
8 cawan air (2 liter)
1 bungkus Happy Grass Konnyaku Jelly Powder (serbuk Jeli konnyaku jenama Happy Grass)

Cara membuatnya:
Basuh bunga chrysanthemum dan rendam di dalam air lebih kurang 15-20 minit. Toskan dan bilas beberapa kali untuk menghilangkan bendasing dan kotoran. Ketepikan.

Masak 8 cawan air hingga mendidih. Matikan api dan masukkan bunga chrysanthemum. Biar selama 2-3 minit bergantung kepada kepekatan teh yang dikehendaki. 

Tapiskan air rebusan tadi dan ketepikan bunganya untuk digunakan kembali sebagai hiasan. Rasa dulu teh ini samada menepati citarasa. Kalau rasa agak pahit atau 'keras' boleh tambah sedikit air.

Sukat 5 1-2 cawan (1 375 ml) air teh bunga tadi dan masukkan ke dalam periuk bersama serbuk jeli.  Masak atas api besar sambil dikacau selalu sehingga mendidih. Bila sudah mendidih, perlahankan api dan masak selama 3 minit. (Air rebusan yang selebihnya boleh ditambah gula dan dijadikan minuman teh bunga yang menyegarkan).

Tuangkan jeli ke dalam acuan dan hiaskan dengan bunga chrysanthemum yang diasingkan tadi. Sejukkan di dalam petias sebelum dihidangkan.
Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment