Translate

Monday 18 January 2016

Puding Roti Berjeli





Puding enak yang sangat sesuai untuk dijadikan pencuci mulut. Kalau suka boleh juga ditambah dengan buah-buahan dalam tin. Sangat sesuai dihidangkan di kala cuaca panas.











Puding Roti Berjeli
Resipi: Mufidah Abdul Hadi Alyunusi

Untuk lapisan puding:
37g agar-agar tali (bukan yg serbuk)
1 tin susu cair
Air secukupnya (air + susu = 8 cawan cecair)
5 keping roti
2 cawan gula ( boleh kurangkan)
Sedikit esen vanilla

Untuk jeli:
2 kotak jeli perisa strawberry
350ml air
Kalau suka boleh tambah buah2an dalam tin..

Rendam agar-agar dalam air setengah jam dan bilas hingga bersih. Masak agar-agar bersama air hingga mendidih dan agar-agar larut. Masukkan gula dan kacau hingga larut. Tapis dan masukkan semula ke dalam periuk. Koyak2kan roti dan rendam dalam susu. Kisar roti yg direndam tadi hingga halus. Masukkan ke dalam periuk bersama agar2 tadi dan masukkan vanilla. Masak atas api sederhana sambil dikacau selalu hingga mendidih. 

Cara memasak jeli:  Didihkan air dan masukkan jeli. Kacau hingga larut dan angkat.

Cara melapis puding: Tuang sedikit adunan puding ke dalam bekas kecil. Bila hampir keras tuangkan sedikit adunan jeli di atas lapisan pertama tadi. Bila jeli dah keras masukkan adunan puding dan biar hingga hampir  keras. Akhir sekali tuang lagi selapis lapisan jeli dan susun buah dalam tin jika suka. Biar hingga beku. Simpan di dalam peti sejuk sebelum dihidang. Kalau guna bekas yang besar, buat dua layer sajapun dah cukup..bawah puding dan atas jeli..

Selamat mencuba!







No comments:

Post a Comment