Translate

Tuesday 23 February 2016

Puding Cocoa Puff








Berbelas tahun saya mencari resipi Puding Cocoa Puff ini, akhirnya bertemu juga resipinya. Kali pertama menjamahnya sewaktu kenduri di kampung. Disebabkan tidak mengetahui nama puding ini maka saya tidak berjaya menemui resipinya. Hinggalah baru-baru ini saya terpandang di Facebook gambar puding cocoa puff ini, terus ingatan saya kembali pada puding yang lemak-lemak manis ini. 




Beginilah rupa biskut Cocoa Puff. Luarnya bersalut gula dan di tengahnya ada lapisan coklat.











Puding Cocoa Puff 
Resipi Asal: Sya Qiela
Dicuba dan Diolah oleh: Mufidah Abdul Hadi Alyunusi

Resipi asal:
Sebungkus agar-agar (RM 2)
Biskut cocoa puff secukupnya
8 cawan air
2 cawan gula
2 biji telur
1 tin susu cair
1 cawan santan pekat
1 cawan tepung kastad
5 sudu makan pes pandan
3/4 buttercup
Sedikit pewarna hijau

Kisar telur, susu cair, santan, tepung kastad dan ketepikan. Masak agar-agar dengan air hingga hancur. Masukkan gula dan kacau. Masukkan pula buttercup dan kacau hingga cair. Bila semua bahan sudah sebati, masukkan bahan yang dikisar tadi. Masak atas api sederhana sambil dikacau selalu sehingga agak pekat. Bahagikan kepada dua bahagian. Satu bahagian dibiarkan warna asal (kuning) manakala satu bahagian lagi letakkan pewarna hijau dan pes pandan. Masukkan sedikit adunan kuning ke dalam loyang atau bekas yang sesuai, kemudian susun biskut cocoa puff di atasnya. Tuangkan pula warna hijau di atas biskut tadi dan susun cocoa puff di atasnya. Ulangi hingga habis. Sejukkan di dalam petiais sebelum dihidangkan.

Saya kurang pasti berat agar-agar yang berharga RM 2 jadi saya olah balik resipi di atas menggunakan 18g agar-agar

Cara saya: 

18 g agar-agar bertali
6 cawan air
1 1/2 cawan gula (atau secukup rasa)
2 biji telur gred B
1 1/4 cawan susu cair
1/2 cawan santan pekat
2/3 cawan tepung kastad
125 g butter
Sedikit vanilla
Secubit garam
Pewarna oren (orange red)

Cara membuatnya sama seperti di atas cuma saya gantikan pewarna hijau dengan warna oren dan saya masukkan perisa vanilla ke dalam adunan ini. 







No comments:

Post a Comment