Translate

Thursday 24 March 2016

Homemade Soto





Dah beberapa kali saya buat soto menngunakan resipi Puan Aini Madon. Memang sedap dan menepati selera kami sekeluarga. Rempah ratusnya yang diadun sendiri mempunyai aroma yang begitu membangkit selera. 









Homemade Soto
Resipi: Kak Aini Madon
Dicuba oleh: Mufidah Abdul Hadi Alyunusi

1 ekor ayam - dibersihkan tapi jangan dipotong (saya potong kepada 4 bahagian)

Bahan kisar:
6 -7 sudu makan ketumbar biji *
2 sudu makan jintan halus *
2 sudu makan jintan kasar *3 biji bawang besar
7 biji bawang putih
3 inci halia
Sedikit kunyit hidup atau serbuk (K Aini tak guna)
1/2 - 1 sudu makan biji lada putih
Sedikit air untuk mengisar, jgn terlalu banyak

Bahan-bahan * hendaklah disangai dahulu sebelum dikisar 
(Saya tak blend rempah guna air, sebaliknya sy blend rempah biji dengan grinder (pengisar kering.. Bawang dan halia saya kisar berasingan dengan sedikit air)

Bahan tumis:
7 biji bunga cengkih 
3 kuntum bunga lawang 
2 batang kayu manis 
5 biji buah pelaga 
2 batang serai - dititik
 (saya guna 3 batang serai dan sepotong kecil lengkuas diketuk)


Bahan lain:
Air - cukup utk tenggelamkan ayam, nak lebih pun boleh
Minyak untuk menumis
Garam & ajinomoto (sy gantikan ajinomoto dengan seketul kiub ayam tanpa msg)
Mee kuning - dicelur (saya gantikan dengan meehoon dan nasi impit)

Bahan Sampingan:
Taugeh - dicelurTelur - direbus (K Aini tak guna)
Bawang goreng
Tauhu - digoreng
Daun sup dan daun bawang - dihiris
Begedil (resipi di bawah)
Sambal kicap (resipi di bawah)

Cara menyediakan kuah soto:

Panaskan minyak dan tumiskan 4 sekawan (bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga). Masukkan bahan kisar. Tumis hingga wangi. Masukkan serai dan tumis lagi hingga garing sikit.

Masukkan ayam ke dalam rempah yg ditumis. Gaulkan rempah bersama ayam sekejap. Tuangkan air secukupnya dan rebuskan ayam hingga 1/2 empuk. (Part ni saya derhaka sikit.. Saya gaul ayam dengan sedikit garam dan kunyit dan saya goreng api besar biar kuning sedikit bahagian luar.. Goreng separuh masak saja.. Lepas tu baru saya rebus ayam yang digoreng tadi dengan bahan tumisan + air secukupnya)

Masukkan garam dan ajinomoto (saya gantikan ajinomoto dengan kiub ayam tanpa msg). Rebus lagi hingga masak. Rasakan cukup garam & perasa.

Bila ayam dah empuk, keluarkan dan letak di atas pinggan. Biarkan sejuk. Dah sejuk, boleh disiat-siatkan isi ayam tu. 

***********************************
Bergedil Daging Kak Aini  (saya tak buat)

1 kg kentang - di kupas kulit, hiris bulat2 dan digoreng. Kemudian ditumbuk halus dan masukkan ke dalam mangkuk besar. Sejukkan.
300 gm daging cincang - digoreng dulu dgn sedikit minyak hingga masak. Toskan airnya dan masukkan ke dalam mangkuk kentang. Sejukkan.
serbuk lada putih
bawang goreng - buat sendiri lagi sedap
sedikit saja serbuk buah pala - optional
hirisan daun sop & daun bawang
Garam
1 biji telur - masuk dlm kentang
1 biji telur dipukul - utk goreng begedil

Cara membuat begedil:

Gaul semua bahan-bahan. Kepal-kepalkan dan bentukkan bulat leper. Panaskan minyak, celupkan begedil ke dalam telur yg telah dipukul dan goreng dgn minyak atas api sederhana. Angkat dan toskan minyak. 

***********************************
Sambal Kicap Kak Aini 

Cili padi 
Sedikit halia (saya tak guna)
sedikit bawang putih 
Kicap manis cap KIPAS UDANG - Tuang sekali dalam blender 
(Saya tak guna halia, sebaliknya saya tambah sedikit jus limau kasturi dan sedikit saja garam)

Cara membuat sambal kicap:

Satukan semua bahan dan kisar hingga halus. Kicap jangan banyak sangat nanti terlalu cair (saya tumbukkan cili dan bawang putih, kemudian saya campurkan bersama kicap, sedikit garam dan jus limau kasturi).

Jika suka boleh tumis sambal kicap ini dengan sedikit minyak dalam non-stick pan hingga wangi. Boleh juga dihidangkan begitu saja (saya tak tumis).





No comments:

Post a Comment